Thursday, April 12, 2012

Kenapa Song Jiang?

Kenapa Song Jiang?


My second son, angah adalah peminat Song Jiang. Song Jiang yang epiknya satu ketika dibuat dalam bentuk siri tv disiarkan secara bersiri di sebuah stesyen tv tempatan saban malam. Kemampuan Song Jiang meyakinkan penyamun dan penjenayah bersatu dibawah beliau adalah sebahagian daripada keseronakan cerita. Yang lebih menyeronokan apabila, penjenayah yang bertukar menjadi pahlawan ni mengatur strategi peperangan, memanupulasi dan seterusnya membunuh lawan tanpa belas kasihan dengan begitu bergaya sekali.


Pahlawan-pahlawan Song Jiang begitu patuh dengan Song Jiang. Sanggup bergadai nyawa untuk Song Jiang. Manakala aksi-aksi kunfu yang ditonjol oleh epik ini pula mampu meyakinkan akan kehebatan seni pertahanan masyakat Cina dengan pertarungan-pertarungan yang amat mengujakan.


Sejak menonton siri itu, my son, angah menjadi taksub dengan Song Jiang. Aku bukan saja seronok mendengar ulasannya, malah duduk sebakul berdiskusi mengenai strategi-strategi Song Jiang yang bakal disiarkan di episod berikutnya.


Memang seronok dan mengasyikan, sehinggalah pada satu hari aku melontarkan persoalan cepu emas ini kepadanya.  Angah ingat Song Jiang ini hebat,  tapi kalau angah kenal siapa itu Khalid Bin Al Walid, abah sure angah dah tak pandang Song Jiang lagi.


My son hanya merenung aku dgn dahi sikit berkerut. Aku memahami my son meminati karektor Song Jiang kerana melihat kehandalan mereka bertarung. Anak- anak lelaki memang sukakan filem-filem aksi. Dan dgn semua aksi ditambah dengan jalan cerita yang menarik sudah tentu Song Jiang adalah pahlawan yang ideal bagi angah. Tapi bagaimana pula dgn Khalid Bin Al Walid atau Salahudin Al Ayubi?


Alhamdullilah, jika penerbit Cina mampu menghasilkan epik Song Jiang yang mengujakan, kita sudah ada penerbit tempatan yang mampu menghasilkan animasi bertaraf dunia seperti Salahudin Al Ayubi dan juga penerbit yang menghasilkan buku sejarah panglima-panglima unggul Islam yang tidak kurang  hebatnya.


Terima kasih Mdec dan PTS. 


Melalui PTSlah aku dapat memperkenalkan kepada my son akan keunggulan panglima-panglima Islam tidak dalam bentuk catatan statik seperti dalam bukan teks sekolah yang menjemukan tetapi dalam bentuk novel yang penuh pengembaraan. 


Sejak diperkenalkan dgn novel pertamanya ini, my son sudah mempunyai hobi yang baru. Hobi mengumpul semua karangan keluaran PTS terutama karangan Sdr Abdul Latip Talip. Hobi barunya tidak terhenti setakat itu sahaja. 


Kalau dahulu bila dibawa ke perpustakaan, my son akan cuba mengelak tapi kini beliau bukan sahaja menjadi pemimjam buku aktif diperpustakaan awam di kawasan kami malah diperingkat sekolah beliau telah terpilih sebagai pengawas Pusat Sumber sekolahnya hanya kerana mahu memilih dan mendapatkan buku-buku terbaru kesukaannya awal dari pelajar lain.


Abah gembira melihat perubahan ini.





No comments:

Post a Comment