Thursday, April 5, 2012

Masuk Asrama

Kawan-kawan ramai dah masuk asrama. Amee pun nak masuk asrama. Itulah kata-kata my son yang begitu ghairah nak masuk asrama ikut kawan. Dah jadi macam satu trend pulak. So sby father, aku pun applylah beberapa sekolah asrama penuh since result dia std 6 memang melayakanya untuk memohon.

tunggu punya tunggu, maka dapatlah juga tawaran yang ditunggu-tunggu. Bukan main seronok lagi my son. As father, berbuih jugalah nasihat dia, fikir betul-betul sebelum masuk. Dudok kat rumah pun tak kurang seronoknya, kata aku as a father. Dan lagi, kalau dudok kat rumah, sekali-sekala amee boleh ikut abah outstation jalan-jalan cari makan. Tapi yang pentingnya, aku rasa at 13 yrs old tu, awal sangatlah untuk independent. Bukan sahaja tak puas main dgn anak, tapi aku rasa ilmu yang ada pada aku pun masih banyak lagi yang belum dicurahkan padanya. Kalau dudok asrama, kita dah serah didikan anak pada institusi sekolah. Kita sbg parent dah tinggal hanya sebagai pemerhati yg kadang-kala hanya boleh mencelah.

Maka as his wishes, tanggal Feb.2012 maka terdaftarlah dia kat sebuah asrama penuh diIpoh. Bila daftar, boleh tahan juga ongkos yang dikenakan. Kena ade kasut baru le, uniform barula, track suit baru lain dan semuanya kena baru. Semangat dia pun nampak baru.

At the 1st week, my son call me dari asrama. Dia suruh dtg kat sekolah ahad hujung minggu. According to him, sekolah memang benarkan stusent outing every sunday as long family datang ambil.

The 1st week jumpa dia memang ceria. Belum apa-apa lagi dah dapat abang angkatlah, kakak angkatlah dan macam-macam angkat yang memang menampakan keseronokanya. So, sejak tu, every sunday, aku pun kesekolah jumpa dia.

Tapi tak sampai 2 bulan, nada cerita my son dah mula berubah sikit demi sikit. Mula2 mengadu pasal songkok hilang. Lepas tu kasut hilang. Kemudian, abang angkat dia tak mahu tegur dia dan yang akhir kawan-kawan dorm dia suka ganggu dia dan dia tak de kawan, ngadu my son to me.

Dipendekan cerita, dia nak keluar asrama.

Ape ni?. Come on my son. You must be kidding. Tak kan hal sekecil ni nak merajuk. You must be tough. Advice me to my son.

At the moment dia macam setuju dalam paksa. Dia memang nampak tension. As father, aku pun rasa serba salah. Kalau benar dia tak boleh ngam dengan member di dorm dia, itu big issue.

Apa pun, aku suruh my son fikir baik. Dalam tempuh beberapa bulan ini, kalau tak tahan juga, abah welcome you to home.

Until that moment, do the best ye, my son yang disayangi.

Dari Abah.



No comments:

Post a Comment