Sunday, April 15, 2012

Sindrom "Heiwa Boke" di Kalangan Reformis Melayu


Sindrom "Heiwa Boke" di Kalangan Reformis Melayu
                       
Ini yang teman paling takut.

Depa ni nak berubah atas alasan perlu berubah. Apa yang ada, semua perlu diubah. Hinggakan gerakan ABU boleh jadi slogan.

ABU?... ape saja asalkan bukan umno? Biar betol...

Apakah UMNO ni buruk sangat?.  takde satu pun yang depa buat tu baik?

Teman bukan sokong kerajaan 100%. tapi kalau dasar tu betul, kita perlu rasional.

Yang menjadi isu hari ini adalah perlaksanaan. kalau perlaksanaannya tidak betul kita perlu ubah.

TETAPI PERUBAHAN ITU BIARLAH BERPADA-PADA.

Jangan sekali-kali kita taksub semata-mata untuk berubah sehingga tidak sedar yang kita diperpecah-belahkan oleh tangan-tangan halus yang berniat jahat.

Apakah kita ingat keamanan yang datang hari ini datang dengan PERCUMA?.

Apakah kita ingat keselamatan yang dinikmati berada disekeliling kita yang membolehkan kita untuk bebas keluar untuk mencari rezeki dan sebagainya datang begitu sahaja.

Teguran ini bukanlah satu ugutan.

Kita perlu sedar, apabila kita kehilanagan akan keamanan, adalah tidak mudah untuk kita berpatah kembali.

Lihatlah apa yang berlaku dinegara islam lain. Iraq dan Libya boleh dijadikan contoh. Memang Saddam dan Ghadafi itu seorang yg tamak akan kekuasaan.  Tetapi setelah kehilangan mereka, LIHAT APA YANG TERJADI KEPADA KEDUA-DUA NEGARA TERSEBUT.

Kita boleh mendabit dada yang kita tidak serupa dengan mereka. TAPI apakah jaminannya.

Perubahan itu perlu. Tanpa perubahan, kita  akan menjadi bangsa yang MALAR.  Namun perubahan yang MEMPERTARUHKAN KESEJAHTERAAN DAN KEAMANAN hendaklah dielakkan.

Seperti kata pepatah Jepun, diwaktu peperangan kita mengimpikan keamanan. Namun, bagi generasi yang tidak pernah menempuh kepayahan,  mereka tidak mengerti apa itu erti keamanan.

Itulah yang dinamakan "平和ボケ" dimana 平和ボケ itu adalah;

"誰かに守ってもらえるという思い込みです。
何かあったら政府やら警察やらがどうにかしてくれる。
誰かがどうにかしてくれる、と。
自分で自分の身を守る準備すらしていない。"

Golongan Heiwa Boke ini  merasakan keamanan itu adalah sesuatu yang sepatutnya. Mereka merasakan manusia itu sukakan kemanan. Tetapi hakikatnya itu hanyalah halusi semata-mata. Manusia adalah mahluk yang dijadikan tuhan suka akan konfrontasi. Kerana itulah alquran dan nabi diperturunkan.

Sekurang-kurangnya kita harus bersukur dengan keamanan yang kita kecapi hari ini. Kerana keamanan itulah kita tidak perlu bimbang untuk keluar mencari ilmu dan rezeki.

Yang patut diubah kita perlu UBAH, tetapi janganlah kita TAKSUB dengan perubahan dengan mengambil risiko sehingga kita kehilangan kesemua apa yang kita kecapi  hanya diatas kedaifan kita.

Wallahualam.


No comments:

Post a Comment