Friday, April 6, 2012

Chess Warrior

Ini kesah my second son. Ribut takda, taufan takde, tiba-tiba pulak, balik je dari sekolah dia teriak. Abah, angah dah dipilih jadi wakil catur sekolah. Tak lama lagi, nak pergi tanding untuk pemilihan wakil daerah.

Wow, hebat juga my son ni. Patutlah sejak kebelakangan ini, asyik ajak aku main catur. Aku bukanlah pandai sangat, tapi untuk dia menang aku memang tak kasi chan. Peringkat awal, dia memang kalah teruk, tapi lately, aku mula kalah dan dia punye check mate memang ade style. Buah aku banyak lagi pun dia boleh check mate. Katanya, semua movement tu, coach dia kat sekolah yang ajar. Hmm, boleh tahan.

As long to my son, inilah satu-satunya permainan dalam sejarah bersekolah yang dia dapat jadi wakil sekolah. Dia kata dia sangat ordinary kat sekolah. Tak de apa yg boleh dibanggakan. Alangkah seronok, kalau dpt jadi sesuatu.

Rupa-rupanye unggapan ini memang sangat serius oleh my son. Apa sekali pun dia nak merasa jadi wakil sekolah. Nak merasa apa yang dirasakan oleh teman2 beliau yang jadi wakil.

Sebab tu, sejak dipilih, every night aku kena menchallenge dia. Ada kalanya sampai 1 pagi. Memang penat otak, tapi dia kata, ini sacrifice trainning yg dia kena hadapi.

So, last monday, event yang ditunggu pun tiba. Hampir 20 sekolah dari wilayah kinta participate tournoment ini dgn 135 orang peserta. Perlawanan dibuat dalam 7 pusingan dan 16 perserta terbaik akan dipilih untuk perlawanan pusingan 2 bagi memlih 4 wakil daerah keperingkat negeri.

At 1pm of the day, aku recieved a call from my son.

Abah, angah dah menang 5 drp 6 perlawanan. Tolong datang ke dewan ptg ini jugak, bagi support angah untuk next game. Kedengaran suara keriangan my son through my handphone.

Biar betul. Ini very exiting. OK and Roger. Abah akan kesana sekarang jugak. Kasi support sama angah. Kata aku dgn penuh teruja.

So ptg itu, aku cancel what ever plan, aku carilah tempat tournament tu. Tournament tu dibuat kat SMK Convent Ipoh. Just next to Ipoh Parade rupanya. Ia sebuah sekolah lama yag betul2 terletak ditengah2 bandar Ipoh. Bangunanya pun antik, peningalan kolonial.

Cari punya cari, jumpa le dewan tu. As ketika aku sampai, my son ranked 5th among 135 playes. Thats fantastic. The next games dia akan bertemu dengan an indian boy yang according to teachers, is one of the best players in Perak.

My son nampak cool je. Nampak Hansome jugak my son rupenye.

So the game begun. All players sat on their dedicated tables. My son duduk kat meja bahagian hadapan, iaitu meja untuk para players yang terstrong.

Each games consist of 25 minute. Dan setiap each move, player kena tekan jam yg ada kat depan mereka. Kpd playes yg berfikir banyak, time is their enemy. Keadaan dewan, agak tegang ketika itu.

Selepas 15 minit, satu persatu player bangun dan meningglkan dewan. Yang habis perlawanan boleh berbuat demikan tapi aku lihat my son dgn opponentnya masih serious bertanding hingga ke minit-minit akhir.

Selepas 25 minit aku nampat the indian boy bangun dan shake hand dgn my son. The indian nampak smile je, my son pulak tunduk merenung chess depannya.

Angah kalah, Itulah luahan my son sebaik saja jumpa aku kat podium di bahagian belakang dewan. Its OK son, you have done your best.

At least angah masih yang ke 11 terbaik dan still have a change untuk jadi wakil daerah on the next selection.

Angah, my son tersenyum lebar. Masih ada harapan untuknya menjadi wakil daerah yang tak pernah di impikan oleh beliau sebelum ini.

Jika gagal pun, sekurang2nya beliau adalah wakil sekolah dan telah pun menjadi the top 16 players kat Daerah Kinta.

Ganbare(Maju ayoh maju) angah.

No comments:

Post a Comment