Friday, April 6, 2012

Siapa Song Jiang?

Song Jiang adalah bekas penjenayah, pernah menjadi seorang magistrate yang bertugas dibawah satu dinasti Cina purba. Song Jiang ditangkap atas tuduhan membunuh isterinya kerana perbuatan isteri curangnya yang mahu mendedahkan hubungan beliau dgn Chao Gai seorang ketua penjenayah yang pernah dibantu olehnya.


Episod hidup beliau seterusnya adalah beliau sendiri menjadi ketua penjenayah yang merompak golongan elit ala Robin Hood. Tetapi niat sebenar beliau adalah untuk mendapat pengampunan maharaja dengan cara menghapus pegawai-pegawai yang korupsi dan zalim.


Usaha beliau akhirnya mendapat pengiktirafan maharaja. Namun hasad dengki pegawai-pegawai telah memaksa beliau meminum racun diatas nama maharaja telah mengakibat kematianya walaupun beliau tahu niat mereka.


Song Jiang adalah HangTuah negara Cina Purba. Taat setia beliau kepada maharaja tidak berbelah bagi hingga dihari akhir kematianya beliau menjemput sahabat beliau yang paling rapat untuk minum arak beracun bersamanya tanpa memberi tahu sahabatnya akan isu kandungan arak tersebut.


Tujuan Song Jiang berbuat demikian adalah untuk mengelakan sahabat Jebatnya (Li Kui) dari membalas dendam keatas maharaja.


Maharaja kesal dengan kejadian itu, tetapi yang ironiknya, pelaku-pelaku tidak dipersalah atau dihukum selayaknya walaupun diketahui oleh maharaja.

Rupanya di negeri Cina pun ada Hang Tuah. 


Tetapi kenapa Song Jiang.



No comments:

Post a Comment